Gestiunea Deseurilor Salaj – Abrogare Lege 211/2011 privind Gestionarea Deseurilor

Ordonața de urgență 92/2021 abrogă, odată cu intrarea totală în vigoare (25 septembrie 2021), următoarele acte normative și trimiterile la acestea:

  • Legea 211/2011 a deșeurilor
  • HG 235/2007 privind gestionarea uleiurilor uzate

De asemenea, conform art. 71, alin. (4), se așteaptă noi modificări legislative referitoare la comisiile de supraveghere și avizare a planurilor pentru îndeplinirea individuală a obiectivelor și pentru autorizarea OTR-urilor din domeniul EEE si B&A.
Raportat la Legea 211/2011, noua Ordonanța aduce mai multe modificări, binevenite, clarificând mai multe noțiuni din vechea lege și facilitând astfel implementarea acestora. Amintim următoarele domenii în care au fost realizate modificări mai importante:
​​1. PREVEDERI GENERALE

  • Excluderea de sub incidența legii a unor noi categorii de materiale (ex. sedimente din apă nepericuloase, rezultate din dragare sau asanare, dar și substanţe folosite ca materii prime pentru furaje – definite la art. 3 alin. 2, lit. g din Regulamentul 767/2009);
  • Introducerea a două articole, complet noi, 13 și 14, destinate prevenirii generării deșeurilor, în cadrul ierarhiei gestionării deșeurilor. Sunt referiri importante mai ales pentru deșeurile alimentare, dar și pentru articolele/produsele cu conținut de substanțe periculoase. Este introdusă, sub sancțiune, cerința raportării în baza de date SCIP, dacă articolele/produsele respective se încadrează sub incidența art. 33, alin. 1 din Regulamentul REACH.
  • Clarificarea unor aspecte legate de încadrarea unui material ca subprodus (nu deșeu), prin autorizația/ autorizația integrată de mediu (art. 5, alin. 3), în în care nu sunt criterii stabilite la nivel național/ european, dar și cerințe pentru situația în care un deșeu a încetat să mai fie deșeu (de ex. o persoană fizică autorizată sau juridică care utilizează, pentru prima dată, un astfel de material trebuie să se asigure că materialul îndeplineşte cerinţele relevante în baza legislaţiei aplicabile referitoare la chimicale și produse).
  • Se introduc explicit, în anexa 4, cerințele  Regulamentului 1357/2014 referitoare la situațiile în care este obligatorie încadrarea unui deșeu ca periculos.
  • Se precizează în clar derogarea aprobării tacite pentru procedura autorizării OTR-urilor/OIREP-urilor.
  • În anexa 3 a Ordonanței, care cuprinde operațiunile de valorificare R, apar modificări în definirea operațiunii de valorificare/reciclare – R3 (fiind inclusă în definiție și pregătirea pentru reutilizare și valorificarea prin rambleiere a materialelor organice („Reciclarea/Recuperarea substanţelor organice care nu sunt utilizate ca solvenţi, inclusiv compostarea şi alte procese de transformare biologică. Aceasta include pregătirea pentru reutilizare, gazeificarea şi piroliza care folosesc componentele ca produse chimice şi valorificarea materialelor organice sub formă de rambleiaj). Totuși, această definiție a operațiunii R3 ar trebui coroborată și cu art. 19, alin. 9 și alin. 13, unde se precizează că numai dacă rambleierea/depozitarea aduce beneficii agriculturii sau ameliorării ecologice, operațiunea poate fi considerată reciclare. De asemenea, apar precizări noi pentru operațiunea R5, care include acum în plus și pregătirea pentru reutilizare, valorificarea materialelor anorganice sub formă de rambleiaj. Pentru operațiunea R9 a fost înlocuită sintagma de petrol cu cea de ulei uzat.
  • Interzicerea incendierii deșeurilor de orice fel, articol sancționabil (art. 20, alin. 5).
  • Planurile de gestionare a deșeurilor ce trebuie întocmite de autoritățile locale vor trebui să conțină de acum și măsurile privind reducerea impactului anumitor produse din plastic asupra mediului, respectiv să identifice strategii și măsuri pentru eliminarea/consumul plasticului de unică folosință.
  • Sunt aduse precizări referitoare la instruirile obligatorii pentru persoanele desemnate de operatorii economici autorizați să raspundă de gestionarea deșeurilor, ca urmare a absolvirii unor programe de perfecţionare şi specializare recunoscute la nivel naţional conform OG 129/2000 privind formarea profesională a adulţilor, în domeniul prevenirii generării de deşeuri şi al managementului deşeurilor, inclusiv în domeniul substanţelor periculoase.

2. PRODUCĂTORII ȘI DEȚINĂTORII DE DEȘEURI

  • Trebuie să întocmească o listă a deșeurilor și să raporteze la cerere pe suport de hârtie și electronic către autoritatea de mediu, până la data de 15 martie. Modificarea se referă nu numai la termenul de raportare, dar și la modelul de raportare, acesta ar urma să fie elaborat de ANPM în termen de 180 de zile.
  • Programul de prevenire și reducere a cantităților de deșeuri generate din activitate trebuie întocmit de toți operatorii economici care dețin autorizație/autorizație integrată de mediu; programul trebuie publicat pe pagina de internet a persoanei juridice şi transmis, până la 31 mai a anului următor, APM-ului local, cu evidențierea progresului înregistrat. Pentru neîntocmirea programului și neraportarea acestuia este prevăzută sancțiune.
  • Producătorii de deșeuri de construcții/demolări, care generează astfel de deșeuri ca urmare a deținerii unei autorizații de construire/desființare au, în plus față de cerințele din vechea Lege 211/2011, obligația întocmirii unui plan de gestionare a acestor deșeuri și raportarea până la 30 aprilie a modului de atingere a țintelor de pregătire pentru reutilizare, reciclare şi alte operaţiuni de valorificare materială, inclusiv operaţiuni de rambleiere, de minimum 70% din masa deşeurilor nepericuloase provenite din aceste activităţi.
  • Deoarece această Ordonanță abrogă HG 235/2007 privind gestionarea uleiurilor uzate, sunt introduse obligații referitoare la acest domeniu. Obligațiile de raportare devin anuale (nu semestriale), până la data de 30 aprilie. În plus, conform art. 31, alin. 3 producătorii şi deţinătorii de uleiuri uzate, cu excepţia persoanelor fizice, sunt obligaţi să predea cu titlu gratuit întreaga cantitate numai operatorilor economici autorizaţi de salubritate, colectare, valorificare şi/sau de eliminare a uleiurilor uzate, articol dealtfel sancționabil. Tot sub sancțiune, este și obligația informării publicului despre necesitatea colectării, valorificării şi/sau eliminării corecte a uleiurilor uzate, prin afișarea în locuri vizibile la toate punctele de comercializare a textului: „Acest ulei trebuie predat unui colector autorizat după utilizare!”. Se sancționează și neinscripționarea ambalajelor uleiurilor de motor și transmisie, în cazul operatorilor care le introduc pe piață pentru comercializare, cu textul: „Acest ulei trebuie predat unui colector autorizat după utilizare! Este interzisă amestecarea acestui ulei cu solvenţi, lichid de frână şi lichid de răcire. Este interzisă utilizarea acestuia drept carburant în amestec cu motorină”.
  • În ceea ce privește deșeurile de construire/demolare de la populație, UAT-urile au obligația să organizeze și să coordoneze activitatea de colectare a deşeurilor provenite de la lucrări pentru care nu este necesară emiterea unei autorizaţii de construire/ desfiinţare și rămâne valabilă regula că UAT-urile vor colecta deşeurile provenite de la lucrări de construcţii abandonate pe teritoriul lor administrativ.
  • Operatorii economici care colectează şi/sau transportă deşeuri au obligaţia de a verifica vizual dacă deșeurile colectate sunt separate corespunzător şi trebuie să le preia separat, să nu le amestece în timpul transportului cu alte deşeuri sau materiale cu proprietăţi diferite.

3. RĂSPUNDEREA EXTINSĂ A PRODUCĂTORILOR

  • Este introdusă o nouă cerință și anume aceea că producătorii de produse, stabiliţi în alt stat membru sau ţară terţă, care introduc produse pe teritoriul României să numească o persoană juridică stabilită pe teritoriul naţional drept reprezentant autorizat în scopul îndeplinirii obligaţiilor care îi revin unui producător sau în temeiul schemelor de răspundere extinsă a producătorilor. Autoritatea de mediu va trebui să elaboreze în acest sens norme sau legislație subsecventă care să facă posibilă implementarea acestei cerințe legale.
  • Sunt explicit precizate actele normative pentru care producătorii au obligaţia să acopere costurile de gestionare a deşeurilor din deşeurile municipale pentru care se aplică răspunderea extinsă a producătorului (Legea 249/2015, Legea 212/2015, HG 1132/2008, OG 5/2015).

4. AUTORIZĂRI ȘI ÎNREGISTRĂRI

  • Se elimină obligativitatea prevăzută în Legea 2011/2011 la art. 15, alin. 2 și 3, referitoare la înscrierea la Ministerul Economiei a operatorilor economici care desfăşoară operaţiuni de valorificare a deşeurilor.
  • Este obligatorie, sub sancțiune, înscrierea operatorilor economici care transportă deşeuri nepericuloase în sistem profesional și a comercianţilor care nu intră fizic în posesia deşeurilor și a brokerilor, într-un Registru menținut de ANPM . De asemenea și operatorii care realizează activităţi de reparare a produselor sunt obligaţi să se înscrie într-un registru ţinut de ANPM, conform unei proceduri aprobate printr-un viitor ordin.
  • Rămâne și în noua Ordonanță obligativitatea autorizării tuturor instalațiilor de tratare a deșeurilor, însă ăn Ordonanță nu este explicită cerința de autorizare a transportatorilor de deșeuri periculoase.

5. DEȘEURI MUNICIPALE

  • În cadrul articolului 19 sunt precizate regulile pentru calcularea îndeplinirii nivelurilor minime de pregătire pentru reutilizare şi reciclare a deşeurilor municipale, niveluri care cresc progresiv din 2025 (55% din masă), pâna în 2035 (65% din masă). În același context se prevede instituirea unui sistem de control al trasabilității deşeurilor municipale, gestionat de către Administraţia Fondului pentru Mediu, sistemul urmând să conţină localizarea, istoricul cantităţilor şi a operaţiunilor de gestionare a deşeurilor, prin identificare electronică.
  • ADI-urile, UAT-urile care nu fac parte din ADI, operatorii de salubritate au obligaţia de a raporta anual APM-ului local, în registrul/registrele instituit/e de ANPM:

a)cantităţile de deşeuri generate şi gestionate, cantităţile de deşeuri reciclabile colectate separat, inclusiv biodeşeuri, cantitatea de deşeuri pregătite pentru reutilizare şi reciclare, capacitatea autorizată şi utilă a instalaţiilor;
b)la cerere, alte informaţii cu privire la performanţa şi funcţionarea sistemului integrat de gestionare a deşeurilor.

  • Conform art. 30 alin (5), sancționabil, persoanele fizice care deţin în gospodărie uleiuri vegetale folosite sunt obligate să predea cu titlu gratuit întreaga cantitate numai operatorilor economici autorizaţi să desfăşoare activităţi de salubritate, colectare, valorificare şi/sau de eliminare a uleiurilor uzate.
  • Până la 1 ianuarie 2025, UAT-urile trebuie să organizeze colectarea separată a fracţiei de deşeuri periculoase care provin din gospodării, să se asigure ca sunt tratate şi că nu contaminează alte fluxuri de deşeuri municipale.

Lasă un răspuns