REDUCEREA IMPACTULUI ANUMITOR PRODUSE DIN PLASTIC ASUPRA MEDIULUI

Prin Ordonanța 6/2021 se reglementează limitarea utilizării și introducerii pe piața națională a unor produse de plastic de unică folosință, prin:
1. INTERDICȚII: Anumite categorii de ambalaje și obiecte de plastic unică folosință (enumerate în anexa, partea B din Ordonanță) sunt interzise la introducerea pe piața națională, începând cu data intrarii in vigoare a Ordonantei – 2 septembrie 2021 (ex. bețișoarele de urechi, tacâmuri (furculițe, cuțite, linguri, bețișoare chinezești), farfurii, paie și agitatoare pentru băuturi, recipiente pentru alimente/băuturi din polistiren expandat, bețișoare pe care se atașează baloane; excepțiile se refera doar la domeniul medical, științific, medico-legal, de cercetare etc.).
2. REDUCEREA PROGRESIVĂ A CANTITĂȚILOR INTRODUSE PE PIAȚA NAȚIONALĂ: Operatorii economici care introduc pe piața națională anumite ambalaje de plastic de unică folosință (ex. pahare pentru băuturi, capacele acestora, recipiente pentru alimente de tip fast food etc., enumerate în partea A a anexei din Ordonanță) sunt obligați să reducă progresiv cantitățile, raportat la anul 2022 cu: 5% pentru anul 2023; 20% pentru anul 2026; 15% pentru anul 2025; 10% pentru anul 2024.
3. CERINȚE DE MATERIAL ȘI DESIGN: Începând cu data de 3 iulie 2024, produsele de plastic de unică folosință enumerate în anexa C (recipiente pentru lichide de până la 3 l) se vor putea introduce pe piața națională doar dacă dopurile și capacele acestora rămân atașate de recipient în timpul etapei de utilizare a produselor și dacă vor conține următoarele procentaje de plastic reciclat:

  • 25% începând cu anul 2025
  • 30% începând cu anul 2030

De asemenea operatorii care introduc pe piața națională sticlele pentru băuturi cu o capacitate de până la 3 litri, inclusiv dopurile şi capacele, vor avea obligația colectarii unei cantități de:

  • 77% din greutatea produselor de plastic introduse pe piață, până în 2025;
  • 90% din greutatea produselor de plastic introduse pe piață, până în 2029.

Realizarea acestor obiective se poate face și prin intermediului unui OIREP.
​4. INCLUDEREA SUB INCIDENȚA SCHEMELOR DE RĂSPUNDERE EXTINSĂ A UNOR NOI CATEGORII DE PRODUCĂTORI: Sub incidența schemelor privind răspunderea extinsă a producătorului vor intra și alte categorii de producători (de ex. producătorii echipamentelor de pescuit ce conțin plastic, cei ai filtrelor de tutun).
5. CERINȚE DE MARCARE: Plasticele de unică folosință enumerate în anexa D (absorbante, șervețele umede, filtre tutun și pahare de plastic) vor marcate clar, lizibil și care să nu se poată șterge, pe ambalaj sau direct pe produs. Marcajul va trebui sa informeze consumatorii cu privire la:

  • Opțiunile de gestionare a deșeurilor pentru produs
  • Prezența plasticului în componența produsului și impactul negativ asupra mediului rezultat din aruncarea produsului.

Conform Ordonanței pentru nerespectarea cerințelor legale se pot aplica următoarele sancțiuni:

  • 8000-16000 lei pentru marcaj necorespunzător
  • 16000-30000 lei pentru lipsa marcajului
  • 20000-40000 lei pentru nerespectarea interditiei introducerii pe piata nationala a bețișoarelor de urechi, tacâmurilor, farfuriilor, paielor pentru băuturi, agitatoarelor, recipientelor pentru alimente sau băuturi din polistiren expandat, bețișoarelor pe care se atașează baloane ( partea B din anexa)
  • 20000-40000 lei pentru nerespectarea cerintelor de reducere procentuala a plasticului de unica folosinta introdus pe piata nationala (ex. pahare pentru bauturi, inclusiv capacele acestora, recipiente pentru alimente utilizate pentru a contine alimente de tip fast food etc, enumerate in partea A a anexei)

Lasă un răspuns